Friday, October 19, 2012

Tichia de mărgăritar

Doar cine n-a mers cu trenul pe o ruta mai lunga nu stie ca pana la urma, oricat de fascinanta ar fi blonda din fata sau cat ar fi de amuzant batranelul care tot povesteste la nesfarsit despre nepoti sau locurile de munca de pe unde l-a dus pe el viata, tot te plictisesti.
Si plecat in graba uneori sau chiar dupa indelungi pregatiri, dar cu tinta precisa catre problema pentru care esti pe drumuri, uiti ca timpul incepe sa treaca greu pe tren dupa un anumit timp. Si neglijezi sa te pregatesti cum se cuvine.
Si ca plictisit de privirile abisale ale blondei sau brunei vecine de vis-a-vis ori super-agasat de povestile de viata, de altfel pasionante pana la un punct, ale mai varstnicului coleg de compartiment sau ma rog, de vagon, parca ai vrea sa citesti ceva. Daca ai avut inspiratia sa iei cu tine macar un ziar din gara e ceva, dar ziarul se frunzareste repede. Intr-o ora n-ai ce face. 

Asa ca incepi sa te certi in sinea ta ca ai fost atat de zapacit si ai uitat sa iei o carte. Lucru simplu dar neglijat de prea
multe ori.
De azi, CFR a avut o idee geniala, crede el, dar, ca orice minune din Romania, probabil va tine vreo 3 zile. Cel mult. Desi cica programul-pilot trebuie sa tina vreo 7 zile, 7 nopti...
Agentii de presa, presa online vuiesc de cateva ore. "Pasagerii CFR Calatori vor putea citi gratuit carti in trenurile InterCity".

Pana ce ajungi la cuvantul InterCity pare de vis. Visul calatorului pe calea ferata. Ei, nu oricare, ci ala care mai si deschide o carte. Nu stiu insa cati oameni mai merg cu trenul, in primul rand. Cred ca nu prea multi. Cu InterCity si mai putini la cat sunt preturile biletelor. 
"Pentru a veni in intâmpinarea dorintelor celor care prefera sa citeasca in timpul calatoriei cu trenul, CFR Calatori si BookLand au incheiat un parteneriat, prin care pasagerii vor putea sa rasfoiasca gratuit carti in tren”, se arata intr-un comunicat al CFR.

Citind si comunicatul si incercand sa-mi raspund gandurilor care ma asediaza, mie mi se par legitime niste intrebari:
- Cum adica "sa rasfoiasca"? Parca era vorba sa citeasca...
- Oare va creste si pretul biletelor? Sau cartile sunt doar praf in ochi pentru a justifica pretul si asa enorm al biletelor?
- Ce sa intampla daca omul nu termina cartea? O ia acasa?
- Va reusi programul pilot sa reziste cele 7 zile?

Ca o concluzie, tot cu BookLand s-a realizat si programul "carti pe RATB si metrou" Cartile s-au volatilizat in 24, respectiv 48 de ore.
Se spune ca acest proiect trebuie sa se desfasoare pana in luna decembrie, anul curent, si denumirea ar fi "cartile calatoare". 
Daca e asa, sunt toate sansele ca proiectul sa "reuseasca" pe deplin. Toate cartile vor fi calatoare, dar ce zic eu calatoare? Zburatoare, chiar! Iar la cate probleme are CFR-ul, cartile gratuite par doar o tichie de margaritar...


14 comments:

  1. Ne intoarcem la discutiile despre educatie, despre oamenii care isi insusesc lucruri ce nu le apartin. Si incheiem cu faptul ca nu este o idee prea buna, mai ales daca drumul nu este destul de ling sau cartea destul de subtire. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ideea pare buna teoretic, nimeni nu poate nega asta.
      Dar in Romania... Deja exista precedentul de luna trecuta cu RATB-ul si metroul... Asta cu CFR--ul a pus capac, m-a amuzat deja si n-am putut sa trec peste. Cred ca le vor lua acasa...de fapt nu ma indoiesc. :))

      Delete
  2. mie-mi place sa merg cu trenul , nu ma plictisesc , gasesc eu ceva de citit sau navigat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nici eu nu ma plictisesc, de regula am ceva la mine, fie rebusuri, fie o carte, fie Sudoku...chestii din astea, care sa tina mintea ocupata cu ceva. Daca sunt prea obosita, adorm, nimic nu ma adoarme mai bine ca mersul de tren :) Mai demult am vazut si filme pe tren, fiindca am fost cu laptopul dupa mine.
      Spuneam asa, la modul general ;)

      Delete
  3. Ce bine ca locuiesc într-o tara "mica"! Aici din nordul tarii pana în sud faci cam 3 ore si ceva cu trenul! Pana la Paris fac cu Thalys 3 ore si cu Ice-ul pana la Berlin cam 5 ore asa ca nu ne plictisim! :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. E bine si intr-o tara mica...nu ai stres din cauza calatoriilor :)
      Ma preocupa proiectul asta cu cartile si faptul ca am mari indoieli ca va reusi...deocamdata pare o risipa.

      Delete
  4. ma gandesc ca in tren o sa bage basme,snoave si poezii ca sa nu trebuiasca sa imprumuti cartea :P
    da mie imi place ideea! frumos ar fi sa aiba si finalizare....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sa stii! Cred ca nu au fost bine sfatuiti. "Cel mai iubit dintre pamanteni" nu se poate citi intr-o singura calatorie. Si la intoarcere, nu stiu daca mai ai garantia ca gasesti tot acolo cartea ;)
      Sigur ca frumos ar fi sa dea rezultate. Voi urmari sa vad ce s-a intamplat ;)

      Delete
  5. Te salut,elly!

    Scopul a fost acela de a deschide apetitul pasagerilor pentru citit, însă, colateral, proiectul a scos la iveală o trăsătură "murdară" a călătorilor, comportamentul de vandali.
    O zi buna !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Desigur ca scopul este nobil. Doar sper ca totusi cu InterCity sa circule oameni mai putin inclinati sa-si insuseasca lucruri care nu le apartin. :)
      Multumesc!

      Delete
  6. Sa plec de la prezumtia de nivinovatie :D
    Dar intr-o tara ca Romanica, initiativa se loveste de doua probleme: calitatea materialului pus la dispozitie de CFR si calitatea materiei cenusii a calatorilor ... Pentru ca cele doua sa se intersecteze, CFR poate merge doar pe mana unor carti usurele la propriu si la figurat, ceea ce inseamna ca cel care chiar ar citi cartea (nu doar ar rasfoi paginile in cautarea fetei de la pagina 5) ar cam pierde vremea.
    Nu in ultimul rand, e greu de crezut ca respectivele carti vor dainui mai mult de doua drumuri, asta daca nu se doteaza fiecare carte cu agentul ei de paza :D

    Sau poate aici e tot spilul ... super afacere cu carti ... furnizorii vor avea de livrate in continuu carti pentru propasirea culturii in trenurile CFR. Un contract cadru cu firma directorului care trebuie il scoate pe amarat din criza :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. De acolo trebuie plecat. Despre cartile care s-au pus la dispozitie numai de bine, una dintre ele e Cel mai iubit dintre pamanteni...si altceva tot serios. Pe autobuze si metrou n-au rezistat desi au fost legate cu lanturi :) Dar poate ca InterCity circula oameni cu mai mare respect fata de carte.
      Nu, parteneriatul e cu un fel de librarie, BookLand (http://book-land.ro/). Firma serioasa :)

      Delete
  7. ideea e faina dar punerea ei in practica la modul real nu are cum sa nu fie usoara...
    oamenii sunt asa cum sunt si din acest motiv mai mult ca sigur cartile vor fi ori distruse,ori subtilizate...
    poate gresesc eu si oamenii s-au mai schimbat sau poate ca vor calatori cu Intercity doar oameni de calitate...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu prea cred sa mearga dar de fapt mi-ar placea mult ca scepticismul meu sa fie contrazis de realitate. Vom trai si vom vedea.

      Delete