Friday, May 24, 2013

Femeie cu o floare




Ce-ar fi dacă într-o zi, ca urmare a unui dezastru, a unei catastrofe la nivel planetar, absolut toate operele de artă ale omenirii ar dispărea? Mă refer la sculpturi, picturi, fresce... 
Ce-ar fi dacă toate atlasele anatomice ar dispărea, la fel, dacă tot ceea ce ilustrează cum arătăm noi, oamenii, n-ar mai fi? 
Adică fotografii, desene... Inclusiv toate scrierile, literare sau științifice, în care este descris sau ilustrat cum arată oamenii.

Un astfel de scenariu nu este chiar imposibil. Chiar și mormintele să presupunem că ar dispărea complet. Adică orice urmă a existenței noastre. Desigur, în această catastrofă am dispărea și noi toți...toți oamenii. Ca și când nu am fi fost vreodată. 

Mi-am imaginat apoi că pe Pământul devastat ar ajunge niște extratereștri și ar dori să știe cum au arătat pământenii. Neavând surse de informare nu ar avea cum să-și facă vreo idee despre noi. Despre cum am arătat, în primul rând. 

Ce-ar fi dacă extratereștrii ar găsi totuși ceva? Printr-o minune, din catastrofă ar scăpa un singur obiect, o pictură: Femeie cu o floare, pictată în 1932 de Pablo Picasso. 

Pablo Picasso - Femeie cu o floare

Nu cred că, văzând-o, părerea extratereștrilor despre noi ar fi vreuna grozavă. De fapt n-ar prea fi niciuna. Tabloul, care se spune că reprezintă o femeie cu o floare, nu le-ar da nicio șansă să și-o formeze. Pentru că nu știu dacă ar înțelege ceva din pictura cubistă a lui Picasso. Chiar și pentru noi e greu.

Cam așa cred că se întâmplă și cu ceea ce ne imaginăm noi, cei de acum, despre multe din trecutul Pământului. În special despre speciile dispărute. Și unde totul se află pe teritoriul presupunerilor...






30 comments:

  1. :) să înţeleg că nu-ţi place Picasso... :)
    Cred că ai mare dreptate - presupunerile dăunează grav percepţiei! Adevărul dispare...

    Pup, o zi frumoasă!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu, chiar imi place Picasso.
      Ideea postarii se reduce de fapt la ultimele doua randuri, acea concluzie.
      Ceea ce am scris chiar n-are legatura cu pictura lui Picasso...al carui geniu nu se poate contesta.
      Voiam sa spun ca oamenii sunt tentati de a da prea repede cale libera presupunerilor in tot soiul de situatii, cu mult mai putin grave decat o probabila catastrofa precum cea imaginata de mine aici. Si lanseaza ipoteze ciudate, teorii abracadabrante despre diverse. Fara a avea informatii cat de cat relevante. Sau poate chiar nicio informatie.
      Era un motiv de meditatie in postarea mea...
      Am folosit pictura aceasta pentru ca este o metafora in culori despre fiinta umana...facuta de un uman genial despre si pentru umani ca si el. Cata vreme chiar noi avem ceva probleme in a recepta aceasta lucrare desigur ca n-ar putea fi inteleasa de o alta eventuala specie.
      Exact asa cum nici noi nu putem banui, cu atat mai mult intelege azi ce s-ar fi petrecut candva pe Pamant sau pe aiurea... Si nici nu trebuie sa mergem atat de departe...
      Putem doar presupune lucruri fara insa a avea pretentia ca detinem vreun adevar. Caci pe acela nu-l detine nimeni...
      Pentru ca da, exact cum spui "presupunerile dăunează grav percepţiei" :)
      O zi frumoasa si tie, Anastasia draga!

      Delete
  2. Da, ai dreptate, cand un nebun arunca o piatra in lac...
    Sa ai o zi buna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Robert, te-ai exprimat scurt si cuprinzator...ca sa zic asa. :)
      Multumesc. O zi buna si tie!

      Delete
  3. Unghiul de abordare e incitant ...
    Şi presupunând că ar avea acces la titulatura "Femeie cu o floare" ar întâmpina dificultăţi majore să identifice femeia sau floarea dar s-ar bloca la "şi" cel care nici nouă nu ne este prea evident ...
    Mulţumesc!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Am vrut sa comunic ceva prin cele doua ultime randuri...acea concluzie. Incercand sa gasesc o cale cat mai accesibila. Am gasit-o sau nu...voi vedea pe parcurs :)
      Vezi si raspunsul la primul comentariu.
      Multumesc mult si eu, Doru!

      Delete
  4. Interesant şi-au zburat gândurile.
    Bieţii extratereştrii n-ar înţelege nimic din pictura lui Picasso. Dar mă întreb: noi cum de ne-am format ideea că extratereştrii sunt mici, verzi şi cu antene? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gandurile imi zboara la tot felul de chestii...ca si altora presupun :)
      Poate ca n-ar intelege. Insa totul se reduce cam la ceea ce ai scris si tu aici, in final. Oare noi cum ...?
      Presupuneri...pareri...care devin aproape adevaruri...fiind repetate obsesiv...
      Ma bucura ca ai sesizat esenta gandurilor mele :)
      Multumesc, Andreia!

      Delete
  5. Nu am mai văzut tabloul până acum. Interesantă viziune asupra femeii avea Picasso...:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cu ocazia postarii mele ma bucur ca am facut cunoscuta una dintre cele mai interesante creatii ale lui Picasso :)
      Pictura sa este o metafora, ca si randurile scrise se de mine azi...
      Merci, Alexandra!

      Delete
  6. Eu cred că extratereştrii vor avea o revelaţie văzând pictura lui Picasso, considerând că este cel care a creat idealul feminin din univers :) Probabil vor deplânge dispariţia noastră!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sa stii ca si presupunerea ta poate fi. Adica e posibil ca acei extraterestri sa aiba o perceptie mai larga ai mult mai complexa asupra lucrurilor decat multi dintre noi, decat oamenii in general... Putem presupune si asta. De ce nu?
      Insa... Cheia e in ultimele doua randuri...

      Delete
  7. Oricum saracul Picasso a fost unic chiar si pentru el (13 nume in total). Iar opera lui poate fi mareata, se poate vinde pe mai multe zeci de milioane de dolari/euro, dar multi sunt cei care nu o inteleg. Toti, in facultate, am avut de analiza unul din picturile sale -Guernica - si incepi sa intelegi ceva din viziunea lui.

    Dar imi place punerea in scena pe care ai facut-o tu ...Despre distrugerea tuturor operelor de arta exista si un film interesant (Equilibrium cu Christian Bale), dar fara extraterestri. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nicio clipa nu cred ca am dat de inteles in articol ca opera lui Picasso nu e foarte valoroasa. Ca exista si multi snobi...si asta e adevarat. :) Vor fi cat lumea.
      E mai mult decat clar ca Picasso a revolutionat lumea artistica. Nici macar nu sunt eu in masura sa vorbesc despre arta sa fiindca nu sunt o cunoscatoare. Doar o simpla privitoare a unor lucrari de geniu. :)

      Frumos spus "punerea in scena". Ma maguleste. Chiar nu aveam habar despre acel film. O sa caut sa vad macar despre ce este vorba ca idee. De vazut...nu cred ca reusesc. Desi Christian Bale este unul dintre actorii pe care ii apreciez.
      Merci, Alexandra!

      Delete
  8. Nici mie nu îmi place Picasso, nu îl pot întelege!
    Oare noi, femeile suntem atat de neînteles? :))))
    pup Elly!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) Cum am scris si mai sus. Nu am spus ca nu imi place Picasso. Ca nu intelegem poate totul asta da, este adevarat. Dar care mare creator este inteles cu totul? Ar fi prea usor. Trebuie sa existe un anume mister al creatiei. Cu atat mai mult in cazul unei opere geniale ca a marelui Picasso. Despre ce-am discuta noi, asa, la modul general, daca am intelege chiar totul? Ne-am da dreptate unii altora si viata ar fi tare plictisitoare, fada. Nu gasesti? :)
      Am folosit lucrarea lui Picasso ca pretext, un pretext superb. Ca sa ajung la cele doua ultime randuri, la concluzie... Daca le scriam doar pe ele...le intelegeam doar eu. :)
      O zi frumoasa sa ai, Minnie!

      Delete
  9. Sa speram ca nu vine asa curand sfarsitul lumii, ar fi prea curand, insa am merita-o, suntem din ce in ce mai rai. Foarte frumoasa prima imagine. Cat despre Picasso, nu ma omor dupa el.

    ReplyDelete
  10. No, cu siguranta o sa gaseasca ei, extraterestrii, cum sa afle cum aratau doamnele pe pamant. Daca au avut asa tehnologie incat sa ajunga aici, vor gasi si metode de a afla cum arata ele. Cu siguranta tabloul nu le va spune mare lucru, or poate ca in tablou e reprezentata vreo doamna extraterestru. Nu stiu, zic, ca tare ciudatel mai este. Nu-i pe gustul meu.
    Un sfarsit de saptamana linistit. Hug!

    ReplyDelete
  11. Eu am inteles:femeia e blonda, are silicoane, e stelista(ros-albastru), a suferit un AVC ca are gura stramba si mananca prea multa inghetata, de-asta are galci si poarta fular! Dar floarea n-am reusit sa pricep ce specie e.Ori e orhidee martiana ori e un bec de 100w!...:))

    ReplyDelete
  12. Mă rog, chestie de gust, dar prefer impresioniştii. Picasso e aşa, un punct de plecare pentru articolul tău. Pe tine te interesează să nu ne mai dăm noi cu părerea, fiindcă numai a ta contează. N-o să-ţi spun ce părere am despre asta...

    ReplyDelete
  13. Placuta abordare si plina de adevar. Cata diferenta intre imaginea pe care o percepe noi ca reala si ceea ce si-a imaginat Pablo :)
    Stii, cateodata cred ca tot mai multi barbati ajung sa vada si sa perceapa deformat...femeile :)))

    ReplyDelete
  14. nu prea am gandurile la locul lor azi, dar articolul mi-a cazut tare bine :)
    ai niste idei....bune, evident! :)

    ReplyDelete
  15. Al doilea tablou mi se pare totusi oarecum diferiit de primul. Primul tablou mi se pare un simplu come-on gay (lesbian), ca daca era un altfel de come-on, dupa parerea mea, floarea ar fi fost plasata altundeva si altfel, plus, in afara de aceste detalii, in nici un caz prima fotografie nu mi se pare de un soi deosebit de atragator sexual pt un barbat, ca totusi daca nu exista sani deosebit de proeminenti in cale pot si eu sa ma entuziasmez uneori sexual pe baze de ilustrattii cu femei care mi se par asa mai direct invitante, adica nu sunt total insensibil la o invitatie sexuala directa din partea unei femei, si de aia zic ca mie asta prima nu mi se pare de loc ca ma invita pe mine sau pe nici un alt barbat, dar are un alt target de audienta...desi, ma rog e posibil sa ma insel, naiba stie, sunt total dat peste cap in ultima vreme din cauza de o realtie cu o femeie si nu mai sunt in stare sa gandesc corect. Pt verificare, chiar mi-as dori sa opinezi alti baieti daca prima poza ii face s ase gandeasca cumva la acea femei ca fiind cumva disponibila pt sex cu un barbat, ca mie personal nu mi se pare chiar de loc.

    Al doilea tablou, cel al lui Picasso, mi se pare oarecum doritor descriptiv primitiv, adica al acelor societati primitive sau presupus mai primitive despre femei, plus cu cateva idei personale destul de transparente legate de niste reprezentari antice grecesti ale unor sirene. Mi se pare un tablou bine executat, insa oarecum banal ca idee asa pt cineva ca Picasso, despre care cred ca poate mult mai bine decat doar asta, adica nu pare ceva care prezinta ceva deosebit de nou, poate ceva deja stiut de mult sau chiar la moda la vremea pictarii acelui tablou, insa prezentat intr-un mod mai inedit, e ceva care mi se pare bun mai mult pt o ilustrata de revista culturala decat de un tablou la care Picasso sa fi muncit ff mult....desi uitandu-ma dupa data la care a fost executat, 1932, totusi, la vremea aia nu cred ca erau prea multe poze de genul asta in revistele culturale ale vremii, desi mai aproape de zilele nostre sunt o gramada de acest gen, deci intr-un fel pot recunoste geniul lui Picasso ca precursor de curent cultural al reprezentarii grafice inedite a unei idei la moda, desi, zau, nu a fost primul, si asta o stie si el, deoarece tabloul lui e chiar ca un omagiu destul de sincer modest fata de alti artisti din vremuri mult mai stravechi, si chiar si alti artisti ai vremii. Este un tablou despre care se poate discuta. Desi tabloul asta nu e un portret propriu-zis al iubitei lui Picasso din acea perioada, Marie Therese Walter, ma gandesc ca poate Picasso reflecta la acea vreme la relatia lui cu ea, o relatie care deja se maturizase, si totoodat ael, la acea vreme trecea dintr-o perioada a supra realismului la o perioada a neoclasicismului. Partea inferioara a tabloului Femeia cu floare mi se pare a fi destul de direct indicativ pt imaginea sirenelor cu corp de pasari de pe amforele vechi grecesti. Iata insa un tablou tot din 1932, ceva de mai devreme, ianuarie 1932, dedicat chiar iubitei lui, cu ea pozand chiar ca model, si acest tablou este un tablou chiar de om indragostit plus totodata flatant si omagial pt iubita respectiva, un adevarat cadou pt ea, si denotativ de bucuria dragostei percepute chiar ca luxurianta generos oferita si impartasita.

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nude_Green_Leaves_and_Bust_by_Picasso.jpg

    ReplyDelete
  16. a. La prima poză Rudolph are dreptate, dar "cuminţenia" pozei a fost aleasă înadins (tocmai) ca să ilustreze latura romantică şi misterioasă a subiectului feminin.
    b. Fără să procedez la niciun fel de analiză de caz, eu am perceput prima dată tabloul maestrului ca pe o reprezentare abstractă de legume şi fructe (stilizate).Citind mai jos explicaţia, am înţeles că e vorba de o femeie care lucrează la...aprozar. :)))

    ReplyDelete
  17. Revin pt ca m-am simtit vinovat din cauza ca poate in primul paragraf de mai sus m-am exprimat in felul in caree sa dau impresia ca pt mine e important ca o femeie prezentata intr-o opera de arta sa ma invite pe mine sau pe alti barbati asa din punct de vedere sexual, ca nu asta voiam sa zic, doar voiam sa zic ca prima ilustrata nu mi se pare decta ca e de acest nivel simplu oarecum seductiv, nu neaparat porno, dar in general erotic-seductiv, dar nu fata de barbati ci fata de alte femei, si de aia am scris ce am scris mai sus, dar asta nu inseamna ca eu dezaprob dragostea lesbiana sau seductia lesbiana, sau ca nu le consider demne de a fi reprezentate in opere de arta, (desi ma rog prima ilustrata totusi nu mi se pare ca are chiar atatea calitati artistice ca tabloul lui Picasso, dar asta e cu totul altceva).

    Dar ma mai simteam vinovat de ceva, si voiam sa zic ca nu voiam sa dau impresia prin comentariul meu ca femeile in arta trebuie neaparat sa fie numai in pozitii seductive, (indiferent fata de cine, barbati sau alte femei), dar intr-un fel cred ca asa ne-am obisnuit noi s ale vedem mai des din cauza abundentei de reclame unde ele chiar sunt prezentate in acest fel. Din acest punct de vedere, cred ca tabloul lui Picasso chiar evita acest lucru, si ca fe,meia prezentata de el acolo cu acea floare in man incearca sa povesteasca o poveste oarecum mai complexa despre sine, desi una relativ banala si de mult cunoscuta in istoria artei generale, o poveste care imbina gingasia florii sufletului personal tinuta in mana cu corpul de seducatoare si totodata de potentiala purtatoare de oua (acel corp de sirena homerica, nu din aia din Micuta Sirena de HC Andersen, cu cap de femeie si corp de pasare) si totodata cu un cap posibil comunicativ, chiar prevestitor sau avertizant, de sirena/megafon sau chiar Cassandra, sunt niste simboluri destul de clasice in acel tablou, cel putin asa mi se par mie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PS Posibilul mister in tabloul lui Picasso cred ca se afla in labele de sfinx, pt ca mie asa mi s-au parut ca seamana acele membre ale acelei femei cu o floare din acel tablou, dar zau, habar nu am daca eu am interpretat acest tablou in mod corect sau intr-un mod cat de cat tangential celui la care se gandise poate Picasso in acel an 1932. Efectiv, desi am avut o biorafie despre el scrisa de dl Norman Mailer si chiar dorisem sa o citesc la un moment dat, am dat acea carte, si nu am mai citit acea biografie, si nu am citit nici de pe wikipedia nimica, si habar nu am despre Picasso mai nimica, doar ma utam asa la acest tablou s incercam sa-l descifrez prin prism aunor simboluri destul de clasice si deja destul de larg cunoscute in UE in acel an 1932 cand afost pictat acel tablou, plus desigur prezente si discutate in revistele culturale ale vremii in mod probabil asiduu, mai ales legat de recenta (pe atunci) popularitate a simbolismului, a supra realismului, in arta, etc.

      Delete
  18. Poate ca avem nevoie de un alt mod de a gandi pentru a-l intelege pe Picasso, dar poate ca nici el nu s-a inteles pe sine si poate ca viziunea lui spunea ceva real...

    ReplyDelete
  19. sigur nu au cum sa isi dea seama
    sincer eu nu as reconeste ce e in tablou

    ReplyDelete
  20. interesanta idee! :) este într-adevar amuzant sa incerci sa reconstitui femeia dupa tabloul lui Picasso :))
    si eu am facut un scurt (mult prea scurt) curs de analiza a picturii si este fascinant sa poti citi poezia din picturile cubistilor.
    Copiii au prin puritatea gândirii o facilitate fantastica de a vedea lucruri marunte pe care noi - adultii, nici nu le bagam în seama, lucruri care însa au putere relevanta asupra întregului. Viata ne învata sa devenim zi de zi mai superficiali.
    Foarte simpatica ideea postarii tale, Elly draga!
    O zi minunata iti doresc! :)

    ReplyDelete
  21. Cred ca sunt defecta, daca nu reusesc sa recunosc femeia in celebrul tablou. Cum ar putea extraterestrii sa isi dea seama cat eram de frumoase, de gingase, de blande si tulburatoare, daca nici noi nu ne vedem asa in tablou? :))

    ReplyDelete