Tuesday, May 22, 2012

Mentalitate specific românească? Sau...?


Acest articol a fost guest-post la Emil.


Să tot fie peste doi ani de când, într-o zi, venind de la job, de cum cum am intrat în casă, mama a început să îmi povestească ceva ce m-a lăsat mască:

- M-a sunat cineva, pe telefonul fix, în legătura cu X, cică are niște bani luați împrumut.
- Ce fel de bani, cum adică? am întrebat repede, cumva mirată și neînțelegând pe moment la ce se referea mama. (X e o persoană care locuiește pe strada noastră).
- Păi, se interesa dacă îl știm pe X, că nu are cum să-l găsească altfel decât apelând la vecini.
- Cine era la telefon?
- Păi n-am prea înteles, n-am reținut... Dar era o voce de fată, cineva de la ceva ca o bancă.
- Deci căuta pe X. Și cum de suna la noi? În fine, așa... Și mai departe?
- I-am spus că eu cunosc și persoana și familia dar că stau la vreo zece case de noi. Și i-am întrebat și eu de ce nu îi sună personal.
- Și ce-a răspuns?
- Că ar suna dar nu au alte date decât adresa și numele. 
- Aha. Am înțeles. Așa că deranjează oamenii pentru niște neserioși. Nici nu cred că au habar că X nici nu mai are loc de muncă de mai bine de un an. 
- Da, că așa m-am tot gândit și eu de când a sunat. Fata aia de la telefon mi-a dictat numărul lor de telefon să-l dau lui X. Adică m-a rugat să îl anunț eu pe X și să-i spun că trebuie să-i sune pe ei la numărul ăla. Îmi venea să-i zic ceva dar m-am abținut. 
- Adevărul e că merita să-i dai cu telefonul în cap. Dacă puteai. Doar nu ești angajată să le rezolvi lor problemele! Eu cred că nu are rost să vă duceți, niciunul, nici tata, să-l anunțați pe X. Altă treabă n-aveți? Și nici eu n-am s-o fac. Nu vreau ca după aceea să se uite urât respectivul la noi fiindcă știm ce probleme are.

Pe scurt, cam asta a fost ceea ce mi-a relatat mama. 
Am înțeles că era vorba fie despre vreo bancă ce dăduse credite cu buletinul fie de vreun mai mic creditor. 
Nu prea contează, contează însă ca au dat bani cu împrumut la oricine, fără să aibă nicio garanție că vor primi banii înapoi. Probabil pe vremea când s-a dat împrumutul aveau de realizat plan la împrumuturi iar ulterior au constatat că respectivii ori nu au returnat deloc banii ori, după o vreme au încetat a-i mai returna. Presupun că nu era vorba de sume foarte mari sau cine poate ști? Am întrebat pe mama de ce nu a încercat să afle despre ce sumă ere vorba, așa, de curiozitate. A zis că s-a gândit la asta abia după încheierea convorbirii. Nu l-a anunțat pe respectivul, pe X. În schimb, persoana de la firma respectivă a mai sunat la noi acasă de încă două ori în următoarele câteva zile.

Poate că nu relatam întâmplarea dar dacă vă spun că această poveste, cu alte firme creditoare și alți Y, Z din vecinătatea noastră, s-a repetat în acest interval de timp (adică în acești doi ani) puteți să credeți? De încă vreo 5-6 ori. Cu alți protagoniști, normal. Toți vecini de-ai noștri, mai apropiați sau mai îndepărtați. Unul deja decedat...
S-a repetat chiar și de foarte curând, înainte de Paști. Si la fel, s-a revenit de vreo 3 ori cu telefoane. De data aceasta persoana care a împrumutat este o femeie, care nici măcar nu mai locuiește acolo de când s-a casatorit, adică de vreo 15 ani, la adresa aceea locuind doar părinții ei și un frate. Și, lucru și mai incredibil, a împrumutat bani cu numele de dinainte de căsătorie. 
În baza căror documente împrumutau aceste firme bani, cum își găseau și găsesc clienți de asemenea "calitate"... mi-e greu sa îmi explic. 

Cred că în spatele unor situații de felul acesta se ascund mai multe:
- o oarecare inconștiență a celor ce s-au împrumutat la întâmplare, fără să știe dacă au posibilitatea de a plăti ratele
- lăcomia băncilor (termen generic pentru toți cei ce au dat împrumuturile) care au acordat creditele fără buletin tocmai pentru a prinde cât mai mulți clienți.
- unele credite au fost făcute în ideea de a da o țeapă băncii
- parțial este de vină și criza pentru că mulți au rămas între timp fără locuri de muncă nemaireușind să își returneze împrumuturile.
Posibil ca respectivii să fi fost notificați anterior prin scrisori ori SMS-uri și neprimindu-se niciun răspuns să se fi ajuns la această soluție extremă. Bănuiesc. 

Dar cel mai greu îmi este să înțeleg cum de Romtelecom le furnizează acestor creditori numerele de telefon ale celor ce locuiesc în vecinătatea debitorilor, ca oamenii să fie deranjați. Se poate întâmpla să dea peste un om mai în vârstă, care nu înțelege exact despre ce este vorba, care să intre în panică și să creadă, poate, că este urmărit pentru datorii inexistente...putându-se întâmpla chiar ceva neplăcut, poate tragic. Am convingerea ca Romtelecom a facut acest lucru, pentru că numărul nostru nu se află în cartea de telefon.
Cred că Romtelecom face un abuz în acest caz. Pentru că dă ocazia ca abonații săi să fie hărțuiți fără vină. Și fiindcă nu te simți deloc bine când primești astfel de telefoane chiar dacă nu ești tu cel vizat.
Nu am informații prea clare în legătura cu felul cum se puteau face creditele. Nu am făcut niciodată unul. Și nu aș dori ca persoane care au necazuri din cauza creditelor pe care nu le pot returna să dea cu pietre în mine. Am scris acest articol doar pentru că, noi personal, suntem agasați de insistențele telefonice ale acestor firme. Deja, când sună telefonul, unul dintre lucrurile la care mama se gândește este acesta. Că din nou suntem rugați să facem servicii de genul. Lucru anormal dupa parerea mea și pe care nici nu dorim și nu trebuie să-l facem.

Părerea mea este că acei care fac credite ar trebui să fie mai atenți la taxe, comisioane, la moneda în care contractează creditul, și, în primul rând, să nu-şi supraestimeze posibilităţile financiare.  O condiţie esenţială este aceea că trebuie citit foarte bine contractul. Iar băncile ar trebui să nu mai acorde credit unor persoane ce nici nu știu citi, pentru că am auzit și de asemenea situații, în care cel împrumutat a încercat să se prevaleze de faptul că nu știe să citească, motivînd că de aceea ar fi fost păcălit de bancă.
Sunt conștientă și că se poate întâmpla să rămâi fără bani și să nu mai poți plăti acel credit. Dar a ignora această problemă cred că e calea cea mai nepotrivită de a rezolva ceva. Un astfel de credit poate duce la executări silite dar mulți tratează cu indiferență problema.
Am făcut niște căutări înainte de a scrie articolul, având curiozitatea de a vedea dacă se mai confruntă cineva cu o asemenea situație, adică să fie deranjat mereu pentru vecini datornici. Am găsit și asta dar am mai găsit un forum pe care majoritatea discuțiilor se învârteau în jurul a cum să nu plătești ratele sau cum să fentezi firmele ce se ocupa de recuperarea creditelor. Nu cum să rezolvi problema, cum să încerci să le plătești adică și să scapi de necaz. M-a uimit mentalitatea acelor debitori. Probabil e specific românească. Sau...nu??

11 comments:

  1. Sînt mai multe aspecte aici.

    Băncile sunt pline cu funcţionari corupţi mînă în mînă cu reţelele de infractori care se împrumută fără să mai aibă de gînd să ramburseze creditele.
    Funcţionarii împart sumele respective cu infractorii şi cu şefii lor ierarhici care închid ochii.
    Banca pe ansamblu nu pierde nimic pentru că îşi recuperează sumele cu vîrf şi îndesat din dobînzile uriaşe percepute de la creditorii de bună credinţă.

    Numerele de telefon nu sînt protejate de nimic şi pot fi aflate cu uşurinţă aproape de oricine.

    Romtelecom este numai un exemplu de companie care ar trebui dată în judecată pentru abuz. Toate sunt de fapt, la fel.

    Funcţionara care vă agasează, profită de faptul că o trataţi civilizat. Dacă la prima tentativă aţi fi trimis-o la origine fără delicateţe, v-ar fi lăsat în pace.

    Problema tipic românească este faptul că OPC este la rîndul său plin de funcţionari corupţi care îşi trag grosul cîştigurilor de la cei pe care ar trebui să-i controleze, banii find de asemenea împărţiţi pe scară ierarhică, pînă în sfera politicului, la cele mai înalte niveluri.

    Vă miraţi? Eu unul, DEL0C!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna seara, Tibi!
      Pe mine m-a uimit putin toata aceasta poveste multiplicata, dupa cum am spus, pentru ca nu doar pentru un datornic am fost deranjati, ci pentru mai multi. Nu am avut pana acum contact cu o astfel de lume, in care toti incearca sa se traga pe sfoara.
      Sunt convinsa ca ai dreptate si ca e un fel de lant al slabiciunilor si un cerc vicios in domeniul acesta.
      Mama mea nu poate fi decat relativ amabila, caci aceasta ii este educatia. Nu prea stie sa refuze.
      Ultima oara a fost sunata de curand, dupa sarbatoarea de Paste. De atunci, e drept, nu.
      Nici macar nu stim daca cei ce suna sunt de la aceeasi banca sau de la mai multe.
      Eram curioasa daca si altora li se intampla ceea ce ni se intampla noua.
      O seara frumoasa sa ai!

      Delete
  2. o bucata adevarata de realitate romaneasca in postarea ta! ai dreptate in ceea ce priveste imprumuturile: banca ahtiata si orbita de a dobandi cat mai multi sclavi de viitor, si debitorii fie incredibil de tupeisti fie incredibil de iresponsabili! hai sa zicem ca in ecuatia asta fiecare se merita, dar Romtelecomul e de mare porc la faza asta! pt ca mi se pare o ilegalitate nesimtita sa folosesti baza de date a clientilor in astfel de scopuri! dar probabil ca isi primesc vreun comision din partea firmelor ce beneficiaza de datele abonatilor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna dimineata!
      Asa gandesc si eu; trebuie sa se fi inteles cumva Romtelecom-ul cu cei de la banci. Altfel nu vad cum sa aiba acces la baza de date, mai ales ca numarul nostru nu e public.

      Delete
  3. Nu stiu daca Romtelecom a dat numarul . Poate parintii au avut datele personale in baza de date a bancii ( au avut cont acolo, au girat pe cineva, au avut card etc) si de acolo aveau numarul vostru de telefon. Eu am fost sunata pe mobil, dar am avut cont la banca respectiva. Prima data am zis ca nu imi cunosc vecinii si am refuzat politicos, iar a doua oara i-am zis sa-si miste picioarele la adresa si sa-i contacteze personal si daca ma mai deranjeaza o singura data le fac reclamatie la OPC, politie, garda financiara...Concluzia: au incetat sa ma deranjeze!!!! URA !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna dimineata!
      Altfel nu avansam aceasta ipoteza care, de fapt, a devenit certitudine. Nimeni din familia mea nu a girat pe nimeni, nu a facut vreun imprumut, si cont/card daca am avut sau am la vreo banca, acolo este dat doar numarul meu de telefon mobil. Nimic altceva. Mama e prea cumsecade ca sa-i repeada, chiar daca asa ar merita. Daca ma gaseau pe mine era altceva. Insa se telefoneaza in timpul celor 8 ore de serviciu cand eu nu-s acasa :)

      Delete
  4. PS Padure fara uscaturi ... ?! Referitor la cei care fenteaza !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oho! Daca ai sti cati sunt! Eu am ramas proasta, cum se spune. Oameni care n-au alt gand decat cum sa NU returneze ceea ce candva au imprumutat si le-a convenit.

      Delete
  5. Fără îndoială, stocurile bancare sunt ruşinos şi sunt vinovaţi reale ale crizei cu care ne confruntă.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, Leovi!
      Lo que entiendo es que tu utilizas Google :)
      Tienes razon, en todo el mundo los bancos estan involucrados en la crisis :)
      Saludos!

      Delete
  6. subiectul poate fi extins la tehnicile de marketing ale unor companii ce isi vand produsele prin intermediul acestor practici, acestia ma deranjeaza mai mult, dar este la indemana oricui sa nu promoveze acest tip pe comportamen, printr-un dialog simplu:

    el/ea: "bla, bla... cerinta/oferta"
    tu: "nu am retinut numele dvs. va rog repetati"
    el/ea: "gigel vasile tzontonel"
    tu: "o conditie pentru continuarea acestui dialog este sa-mi precizati de unde aveti numele meu de telefon"
    el/ea: (va fi pus in dificultate si va incerca oprirea convorbirii, va incerca totusi un raspuns general)... "sunteti in baza noastra de date"
    tu: "rog sa-mi mentionati pasii pe care trebuie sa-i fac pentru scoaterea din aceasta baza de date"
    el/ea: (va vor prezenta "avantaje" ce decurg din aceasta)
    tu: (fara a face referire la argumentele lor, repetati cerinta de a fi scos din baza lor, chiar in timpul convorbirii)

    primeam 3-4 astfel de telefoane/sms-uri pe luna, iar acum numarul acestora s-a redus la 1/3 luni.

    Va recomand!

    ReplyDelete