Thursday, January 3, 2013

Sergiu Nicolaescu a intrat in istorie


Sergiu Nicolaescu
Nu cu mult timp in urma am vazut un fel de conferinta de presa cu niste medici de la Spitalul Elias.
Marele regizor roman, Sergiu Nicolaescu, a incetat din viata, azi, 03 ianuarie 2013, la Spitalul Elias, la ora 08,20.

Aproape ca nu vreau sa-mi amintesc ce am putut vedea chiar aseara, pe RealitateaTv. Era o emisiune, un talk-show despre umorul din Romania...din filme, din orice altceva ce inseamna spectacol. 
Printre cei invitati in platou se afla un actor de stand-up-comedy, Teo, Irina Margareta Nistor...si inca alte cateva persoane carora nu le-am retinut numele. 
Pe langa discutii la obiect si subiect...as vrea sa spun ca cineva de acolo a deraiat, derapat...vorbind despre Sergiu Nicolaescu si nu asa cum ar fi fost cazul. Mi-a parut rau ca s-a aruncat cu noroi in activitatea lui exceptionala.
Sergiu Nicolaescu a fost singurul regizor roman despre care se auzise pana si in Coreea de Nord. Singurele filme straine care rulau si poate ca inca ruleaza in acea tara au fost filmele lui Sergiu Nicolaescu.

In Europa filmele sale au fost foarte cunoscute, ceea ce nu prea s-a intamplat cu alti regizori romani, sau poate ca da, dar mai mult conjunctural.
Nu are rost sa insir eu ce filme a facut. Au fost zeci de pelicule. Poate ca nu a respectat intotdeauna adevarul istoric in filmele sale...insa eu stiu ca un motiv a fost. Si-a dorit enorm ca acele filme sa fie facute si a fost nevoit sa faca anumite concesii cenzurii.
A facut filme cu o pasiune iesita din comun. Chiar si in ultimele zile de viata, desi destul de bolnav, proaspat operat, isi dorea inca sa mai realizeze vreo doua filme.
Erau unanim cunoscute si recunoscute meticulozitatea sa, seriozitatea, atmosfera militaroasa de pe platourile de filmare. 

Stiu ca filmele sale erau vazute de milioane de romani, ca era bataie pe ele intotdeauna, ca au fost multe dintre ele filme pe care nimeni altcineva nu ar fi avut curajul sa le faca. Filme care azi nu s-ar mai face. De fapt...asemenea filme, de mare montare, nu se vor mai putea realiza niciodata in Romania. 

A fost un mare inovator in profesia sa, ca regizor, dar a fost de asemenea actor, scenarist, de multe ori propriul cascador pentru rolurile din filmele sale, care au fost, multe dintre ele, filme de box-office. 
Ganditi-va doar la filmul Mihai Viteazul (1970), unde colaborarea cu alt mare disparut, Amza Pellea, a dat Romaniei una dintre cele mai extraordinare pelicule. Comparabila cu orice pelicula realizata la Hollywood.

Orice ar spune oricine, dupa parerea mea, Sergiu Nicolaescu ramane cel mai mare si mai talentat regizor roman de film. Azi a intrat definitiv in istorie.



38 comments:

  1. ce ma a murit sergiu nicolaescu???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, ma, tu n-ai televizor? Macar FB...sub tine, pe Condica blogosferei, e un articol despre el...
      Da' tu cauti euro...pe Paypal... Of, of...

      Delete
    2. am facut rost. ca ramanea javra fara site...
      n-am tv. adica am, dar nu-l deschd.
      am vazut dupa aia ce si cum
      Dumnezeu sa-l ierte!

      Delete
    3. Pentru el era? Atunci ai facut o fapta buna. Se iarta orice. Si eu i-am spus aseara ca sunt niste mari probleme cu blogul lui...incercam sa comentez ceva si ma redirectiona la niste bufnite ;)
      Bravo! Deci s-a rezolvat? Ma bucur.

      Da, a incetat din viata. Am plans...Am crescut cu filmele lui, care orice-ar zice oricine, raman. Cateva sunt exceptionale.

      Delete
    4. inca mai are probleme, ca au nush ce probleme la server astia noi cu hostingul... azi sper sa-si rezolve problemele sa-i pot instala wordpressul si baza de date, tema etc...

      aum caut un pack cu filmele lui nicolaescu.
      pacat ca nu prea stau oamenii la seed.
      poate cu ocazia asta or sa deie la tv niste filme bune de-ale lui.
      asteptam...

      Delete
    5. Inteleg ca vor rula la cinema filme free. De-ale lui. Oricum, altceva e sa fie vazute la cinema :)

      Delete
  2. Îmi pare rău.
    Cred că a fost unic în Europa ca longevitate şi valoare.
    Fie-i eternitatea uşoară!

    ReplyDelete
  3. Dumnezeu sa il odihneasca!
    Sper ca aceste momente de reculegere pentru un om mare sa nu se transforme intr-o tevatura mass-media cum ne-a obisnuit demult.
    Sper, vorba ta, sa nu aibe loc derapaje si deraieri, ca reusesc cu brio astia din media sa intineze memoria unui om, de nu lasa sa se odihneasca in pace.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu vor putea sa se abtina. Acum vad ca e mare tevatura ca familia a cerut incinerarea... Biserica nedorind sa acorde dreptul la slujba funerara in aceata situatie... Din pacate cred ca biserica exagereaza, una e sa fie cineva sinucigas, alta e sa aleaga incinerarea...

      Delete
  4. sunt de acord intru-totul cu cele spuse de tine...
    a fost un OM de exceptie pentru ca a trait muncind cu seriozitate pentru ca filmele lui sa fie cu adevarat un act ARTISTIC...
    a fost imposibil ca toate peliculele lui sa fie exceptionale,dar,pentru a putea realiza filmele pe care si le dorea era obligat sa fabrice "maculatura"...
    am lucrat multi ani in cinematografie,am avut sansa sa ma intrsectez cu el din pacate doar la modul superficial...acum ma doare sufletul,pur si simplu...
    Dumnezeu sa-l odihneasca!

    ReplyDelete
    Replies
    1. A fost de exceptie, nimeni nu cred ca are alta parere, decat poate detractorii, rauvoitorii si invidiosii.
      Desigur ca nu puteau fi toate exceptionale dar multe au facut si inca vor face istorie.
      Pacat ca n-ai avut o colaborare mai apropiata. Mi-ar fi placut mult sa ne povestesti vreo amintire despre el. Mie mi-ar fi facut o placere deosebita. Eu am plans azi, Pandhora...de n-ori. Si de cate ori ma gandesc putin mai mult...ma apuca din nou. Poate ca am noroc ca am avut si altceva de facut si a trebuit sa ma tot gandesc la altele...

      Delete
    2. chiar am povestit la mine putin mai devreme mica mea intamplare legata de Sergiu Nicolaescu...e nesemnificativa dar pentru mine e pretioasa :)
      ma doare sufletul,ma doare sufletul...

      Delete
  5. Dumnezeu sa-l odihneasca!
    Mai multe nu spun, ci sper doar sa fii tarait piciorul ca mai sunt niste "valori" care ar trebui sa se faca îngerasi! :)))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minnie...nu prea sunt lamurita...e putin mai cifrat... :(

      Delete
  6. Medicii aia de la spitalul Elias si-au recunoscut vina, indirect si intr-un limbaj foarte tehnic. Cu alte cuvinte nu l-au operat de apendicita mai repede pentru ca i-au confundat simptomele cu ale bolii de colon. Din apendicita a dat in peritonita... sub nasul lor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De ce crezi, Dana, ca am scris "un fel de conferinta de presa cu niste medici de la Spitalul Elias"? Tocmai pentru ca am vazut despre ce a fost vorba. M-a intristat ca ei insisi pareau a se contrazice in acea conferinta de presa. Pacat. Poate ca mai putea fi activ 2-3 ani. Poate. Nu vom sti niciodata. Avea un film la care incepuse sa lucreze. Mai reusite sau mai putin, toate filmele sale sunt deosebite, pun probleme sau trateaza istoria asa cum altii n-au reusit s-o faca... Nu stii cat de rau mi-a parut aseara cand au inceput niste neaveniti sa ii critice opera. Si pe el.

      Delete
  7. Dumnezeul sa-l odihneasca!
    Nu am vazut emisiunea , dar stiu ca tu ai dreptate. Sunt de acord cu parerea ta !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma bucur ca ai incredere, Nicoleta. Asa este. M-a durut sufletul. Pentru ca aseara ma gandeam ca omul acela e in spital, operat si eu il musca. Ca niste caini... Si azi...sa aflu ca s-a stins. Inca nu-mi revin.

      Delete
  8. A plecat...dar , nu o sa moara niciodata !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cat timp suntem noi, cei care-i cunoastem si apreciem filmele minunate...va trai prin noi toti. Ai dreptate :)

      Delete
  9. Ramas bun, Maestre! In rest...tacere.

    ReplyDelete
  10. Pacat ca recunoastem valoarea cuiva abia dupa ce persoana a incetat sa mai existe. Nu stiu ce avem noi romanii. Poate o lipsa de respect fata de tot ce e autentic si valoros.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Din pacate, multi da. L-am apreciat intotdeauna, am crescut vazandu-i filmele. Si traindu-le. Poate ceva din ceea ce sunt azi...se intampla si datorita acestor filme. Pentru ca un film ca Mihai Viteazul sau Osanda...ori Pistruiatul...si altele...si-au pus amprenta asupra personalitatii mele. Vrand-nevrand...
      E si din cauza ca multi oameni sunt frustrati...devenind invidiosi.

      Delete
  11. m-a intristat vestea asta!
    rand pe rand se duc cu totii...:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pe mine m-a incremenit, Geanina. Am zis ca nu aud bine...desi, aproape ca ma asteptam...

      Delete
  12. Oricum,EL a scris istorie,devenind astfel unul dintre NEMURITORII nostri.
    Sa-i fie tarana usoara!

    ReplyDelete
  13. Eu am trait cateva decenii pe filmele lui.Parca facea parte dintre rude,asa imi pare de rau.Daca ati vazut zilele trecute, gala de pe tvr 1,o multime de mari actori au participat si am fost impresionata .Nu ma asteptam sa se prapadeasca el,un luptator.Dumnezeu sa-l ierte!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nici eu nu ma asteptam sa se intample atat de repede... Imi pare extrem de rau...

      Delete
  14. Păcat că a plecat aşa de repede. A lăsat în urmă o operă inegalabilă, iar altul ca el nu va mai fi!
    Dumnezeu să-l odihnească!

    ReplyDelete
  15. RIP...și să-i revedem filmele, deoarece merită. Ai scris un articol deosebit, Elly dragă.

    ReplyDelete
  16. Am vazut cand ai scris articolul, dar timpul nu mi-a permis sa ajung mai devreme. Intr-adevar, am crescut cu filmele lui si nu numai ca nu imi pasa ce spun altii despre el, dar ma si enervez cand ii vad aruncand cu noroi, asa cum s-a intamplat cu baiatul de pe fb, pe care am avut grija sa il sterg din lista de prieteni.

    ReplyDelete


  17. Mda...Sergiu Nicolaescu a intrat, in sfârsit!, in istorie, fara sa fi avut anvergura unor criminali gen Hitler, Stalin, Pol Pot sau Ceausescu. Care si ei au intrat in istorie!
    Nu vreau sa-ti schimb convingerile (caci, in cazul tau, nu e vorba de opinii, ci de convingeri), dar am niste nelamuriri si te rog frumos sa mi le ... lamuresti.

    1. "Marele regizor". Prin ce e 'mare'? Ce filme 'mari' a facut? Ce premii relevante a câstigat? Cu ce idei ai ramas dupa vizionarea 'marilor' filme? Ti-au ridicat intrebari? Te-au pus pe gânduri? Ai descoperit vreun nou punct de vedere?
    2. "Marii regizori", in general, infiinteaza o scoala. Ce alt regizor a lasat in urma SN? Care regizor considera ca se trage din 'scoala lui SN'?
    3. "Sergiu Nicolaescu a fost singurul regizor roman despre care se auzise pana si in Coreea de Nord". Gresit formulat. SN a fost singurul regizor român de care se auzise in Coreea de Nord (nu ''pâna si''), pentru ca asemenea filme idioate, ca ale lui SN, nu puteau fi difuzate decât intr-o tara alienata precum Coreea de Nord. Cunosti vreo alta tara care sa fi difuzat filmele lui SN? Poate Laos? Poate China? Rusia? Kirgizstan? Mongolia?
    4. De Cristi Mungiu ai auzit? Dar de Cristi Puiu? Dar de Pintilie? Fara sa aiba la dispozitie bugetele nesimtite ale lui SN, au obtinut premii la care SN nici macar nu avea cum sa viseze.
    Hai sa nu ne inchinam la falsi idoli si sa ne imbratisam cum se cuvine adevaratele valori. La urma urmei a murit un profitor egocentric, care a trait mult prea mult si mult prea bine in comparatie cu ce ar fi meritat. Un individ ale carui calitati fenomenale au fost ca stia sa calce pe cadavre ca nimeni altul, sa dea la momentul oportun din coate ca sa ajunga in fatza si sa fie bagat in seama (ca babele profesioniste care se descurca minunat in a fi primele care pupa moaste si-si fac moristi de cruci) si care a stiut sa-si scoata marfa mediocra la taraba cu pret de marfa de lux.
    Nicio lacrima!

    ReplyDelete
  18. A marcat un loc important in memoria colectiva, indiferent de ceea ce-a fost el ca om, ca entitate umana care a pus totul la bataie pentru arta careia i s-a inchinat.Pentru asta trebuie respectat. Acum ca a plecat..ce punem in loc ? Care regizor va reusi sa se muleze perfect pe tiparul deja creat in si din amintiri ?

    ReplyDelete