Saturday, June 23, 2012

HAPPY WEEKEND! - Editia a 14-a


HAPPY WEEKEND! - Ediţia a 14-a este gata de start! Deci, dacă este weekend, este:
Happy Weekend

Tot ceea ce trebuie sa faceţi este să postaţi, în cursul weekend-ului (SÂMBĂTĂ şi DUMINICĂ), fiecare pe blogul său, la alegere:
- o fotografie sau o mini-galerie de max. 5 fotografii, preferabil cu legendă (descriere) sau
- 2-3 glume/bancuri/anecdote ori un clip amuzant sau
- 1-2 citate/replici care v-au impresionat/amuzat şi pe care doriţi să le împărtăşiţi şi altora, eventual ilustrate cu o fotografie elocventă.

__________________________________________________________________


Cum ieri, 22 iunie, s-au implinit 49 de ani de la trecerea in nefiinta a celei mai mari interprete de folclor autentic romanesc, MARIA TANASE, am sa postez cateva randuri despre marea artista.
Nascuta la 25 septembrie 1913 intr-o mahala modesta din Bucuresti, talentul exceptional ii este remarcat inca din scoala primara apoi in primii ani de liceu, pe care din cauza situatiei familiale il intrerupe dupa numai 3 ani.
La doar 17 ani, in 1930, Maria Tanase se agajeaza la "Bufet de 7 lei", unde cantand are ocazia de a fi remarcata de catre gazetarul Sandu Eliad care mai tarziu o prezinta folcloristului Harry Brauner.
A avut o viata extraordinara, a trait intr-o epoca interesanta si a avut oportunitati de a descoperi folclor autentic romanesc pe care l-a si interpretat cu maiestria-i inegalabila.
In repertoriul sau au fost peste 400 de cantece apartinand tuturor regiunilor Romaniei.
Va propun doar doua dintre capodoperele interpretative ale Mariei Tanase.
CIULEANDRA (provenita din prelucrarea melodiei unui joc muntenesc):


PANA CAND NU TE IUBEAM (un vechi cantec orasenesc, de influenta orientala, publicat de Anton Pann):

Nu uitaţi! La sfârşitul postării voastre faceţi trimitere către această pagină, specificând:
Postarea participă la  jocul HAPPY WEEKEND! - Ediţia 14

Apoi introduceţi în formularul de mai jos nume şi link (acestea vor apărea în tabelul ce se va genera automat):

18 comments:

  1. Am vrut sa scriu cateva cuvinte inteligente la acest comentariu, dar mi-am dat seama ca ar fi in plus- ascult mai departe Ciuleandra si tac. In semn de respect...
    Un weekend minunat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna dimineata, Florentina!
      Da, nici eu n-am scris foarte mult. Am lasat cantecele sa "vorbeasca". Era cel mai potrivit. Am dorit doar sa amintesc de Maria Tanase. Merita :)
      Un weekend cat se poate de placut iti doresc!

      Delete
  2. Pentru un prof de istorie asta înseamnă 22 iunie...
    http://translate.google.ro/translate?hl=ro&langpair=en%7Cro&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Barbarossa

    ReplyDelete
    Replies
    1. E foarte firesc sa fii preocupat de astfel de evenimente. Eu am urat razboaiele. Si le urasc. Imi amintesc ca pe la liceu nici macar nu voiam sa invat lectiile despre cel de-al doilea razboi mondial. Ca o pedeapsa :)) Nu pentru mine, pentru nenorocirea pe care a reprezentat-o razboiul.
      Dar, totusi, nu-ti place Maria Tanase? Ciuleandra e mai grozava si decat dansul lui Zorba :)
      Happy weekend iti doresc!

      Delete
    2. Mie mi-a plăcut al doilea război din perspectiva studierii tipologiilor umane a personajelor principale implicate: conducători, mari comandanți militari și politicieni... Apoi, Operațiunea Barbarossa a însemnat începutul sfârșitului războiului. Altfel, nici unui om cât de cât sănătos la cap nu pot să-i placă războaiele.
      Cât despre Maria Tănase... Ea este un fenomen, nu o simplă interpretă... Și, ca să fiu democratic și tolerant, toate-s frumoase: Ciuleandra, Zorba, ceardașul, kazaciok-ul, sârba, etc, etc... Exprimă farmecul unui popor... :)

      Delete
    3. Te cred in legatura cu razboiul. Eu si filme de razboi abia de pot urmari.
      A fost unica Maria Tanase. Nu va mai fi cineva la fel. Sunt frumoase toate dansurile astea rapide, sunt superbe, dar eu am fost cat se poate de patrioata ;) :)

      Delete
  3. O alta comoara pierduta. Am descoperit-o destul de tarziu pe Maria Tanase, dar poate a fost mai bine, am inteles mai bine muzica ei, iar vocea m-a fermecat cu totul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Foarte adevarat! Nu conteaza cand ai descoperit-o, e bine ca ai facut-o :) Eu de copil am fost fascinata de Maria Tanase. Oricum, intotdeauna am comparat orice cantaret de muzica populara cu ea...si cam toti au pierdut. In afara de Maria Lataretu si Ileana Sararoiu. Alte doua voci deosebite si care au cantat muzica populara adevarata.

      Delete
  4. O voce inconfundabila ! Un weekend placut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, extraordinara! Multumesc. La fel iti doresc! :)

      Delete
  5. Eram copil cu parintii la o gradina de vara din Vasile Roaita (actualul Eforie). La masa de lânga noi statea Maria Tanase, am aflat pe urma cine era. Tin minte ca fuma tot timpul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Din pacate fuma continuu, amintirea ta este cat se poate de corecta si se potriveste minunat cu postarea asta. Deci esti un contemporan al ei :)
      Implinea 50 de ani in anul in care a murit...de fapt era destul de tanara. De curiozitate, iti mai amintesti cum arata?
      Happy Weekend iti doresc!

      Delete
  6. Melodia cu Ciuleandra e frumoasa.
    Foarte frumos ca ai amintit de ea, artistii incep sa fie uitati in timp :(
    Happy Weekend! Te pup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Este, e minunata. Si a doua e foarte frumoasa, trebuie sa o asculti de cateva ori, ca sa intelegi cum era acea muzica oraseneasca pe vremea lui Anton Pann...acum 200 de ani. E de fapt o manea...o manea adevarata. Nu ceea ce a ajuns azi sa insemne o manea :(
      Happy Weekend, draga mea!

      Delete
  7. Multumesc!
    O voce inconfundabila si memorabila ! O duminica asa cum iti doresti!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, o voce unica. Multumesc mult! Aceleasi urari :)

      Delete
  8. Frumoasă aducere aminte! Excepțională cântăreață!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) Am pasiunea asta. De a reaminti despre valori. Din pacate, unele pierdute, cum e Maria Tanase. Am venerat-o de cand eram copil si azi, desi au trecut anii si am vazut si ascultat multi cantareti, de toate genurile, la fel o pretuiesc. Poate chiar mai mult!

      Delete