Monday, December 24, 2012

Crăciunul de altădată


Sarbatorile de altadata...
Despre sarbatorile de altadata mama si tata isi amintesc adesea.

Nicolae Tonitza – Case sub zăpadă

De multe ori, mama, care e nascuta la sat, ne povesteste despre copilaria pe care a trait-o. Cu bune, cu rele si mai ales cu multe greutati. In ciuda acestora, a avut o copilarie de care isi aminteste cu drag. Au fost cinci copii dar au fost crescuti cu multa dragoste. 

Camil Ressu - Maternitate
Cum aratau sarbatorile de iarna intr-un sat obisnuit din sudul tarii acum multe zeci de ani? Cu multa zapada, mai multa ca acum. Mama, cel putin, asa isi aminteste. A avut patru frati, toti baieti, si era satula de tavaleala prin zapada. 

Sanie? Sania nu era ceea ce stim noi, nici pe departe. Era in totalitate din lemn, semananand mai degraba cu un podet decat cu o sanie.

Copiii se pregateau cu cateva saptamani inainte de colindat. Nu primeau mare lucru, doar banuti, maruntis. Vremurile erau grele, vremuri de dupa cel de-al doilea razboi mondial...

Se taia si porc. Dar exact in Ajunul Craciunului. Cu nicio zi mai inainte. Nici macar copiii nu primeau nimic din porc mai devreme de dimineata zilei de Craciun. Postul se respecta cu sfintenie.

Cat ar parea de ciudat, in lumea satului de acum multe zeci de ani, venea totusi Mos Craciun. Nu venea cu jucarii, nu venea cu dulciuri, cu gadget-uri, nici cu bani. Copiii de atunci nici macar nu aveau habar de asa ceva, nu visau astfel de cadouri. De fapt...nu prea visau cadouri. Mangaierea pe frunte a parintilor le era de ajuns.
Nicolae Tonitza - Cap de copil

Mos Craciun stia si el asta. 

In dimineata de Craciun, copiii din satul mamei mele se trezeau sub perna, cu nuci si cute (cuburi) de zahar. Daca in perioada ce preceda Craciunul, prin sat treceau carute de mocani ce vindeau mere, se putea intampla ca sub perna sa apara si mere rosii. O adevarata bucurie in satul de campie unde nu existau livezi pe vremea aceea.
Copiii satului de altadata erau fericiti. Cu daruri putine, foarte simple dar inconjurati de multa grija si dragoste. ..




Ce parere aveti despre Craciunul de altadata?
La mine nu vine Mos Craciun, dar nu fiindca n-am fost cuminte. La voi credeti ca va veni?




61 comments:

  1. Poate vine, mai ştii? Crăciun fericit, Elly! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu vine...ca n-a mai venit de ani buni :)
      Nu-l astept.
      Pentru mine Craciunul inseamna doar sarbatoarea in sine. :)
      Multumesc, Andreia! La fel!

      Delete
  2. Mos Craciun vine cand vreau eu.Depinde ce-i ceri.Nu poate sa faca si el chiar tot.Daca ai fost cuminte,de ce sa nu vina?Il trimit eu sa te "inconjoare cu multa grija si dragoste".Sarbatori linistite!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lasa-l sa vina la copii! :) Ce sa mai caute la mine?
      Tocmai, ca nu-i cer nimic, desi stiu sa scriu scrisori si am fost si foarte cuminte.;)
      Ce am eu nevoie nu-mi poate aduce Mosul :)
      Dragoste si grija da... esta e perfect. :)
      Multumesc pentru urare.
      La fel!

      Delete
  3. Elly, Mosul poate sa vina cu surprize spirituale, cine stie :)
    Craciun Fericit :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poate sa vina cu ce vrea si cand vrea el :) Parca pot eu sa fac ceva cu cheful omului ;)
      Multumesc, Hapi! Sa ai la fel!

      Delete
  4. frumoase,simple,curate amintirile copilului care a fost mama ta :)
    eu cred ca insasi existenta lui Mos Craciun este un dar :)
    Craciun fericit draga Elly,orice inseamna asta pentru tine!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, sunt amintiri frumoase pe care incerc sa le mai scriu pe blog...ca sa nu le uit. Multumesc, Pandhora! Craciun fericit si tie!

      Delete
  5. Din pacate eu nu mai simt farmecul Craciunului din copilarie, al Craciunului de altadata. Imi este dor de el, categoric. Resimt puternic absenta lui. Acum parca observ doar aglomeratia si goana dupa mancare si cadouri din jur. Nu stiu, parca atunci puneam mai mult accent pe spirit si mai putin pe material. Parca eram mai ferciti de Sarbatori...vorba ta, si fara gadgeturi de sute de euro.
    Sarbatori senine, cu pace, armonie si multe bucurii iti doresc, draga Elly. :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cati crezi ca-l mai simtim? Televiziunile au grija sa omoare totul. Prin suprasaturare, prin repetitia si exagerarea care se practica. Oamenii au uitat sa se bucure de lucrurile marunte. De cele spirituale. Cand vin Craciunul, Pastele si alte sarbatori, televiziunile parca dau startul intr-o cursa in care majoritatea oamenilor se simt parca datori/obligati sa participe cu o parte cat mai importanta de portofel. Nu si de suflet...
      Multumesc mult pentru comm si urare! La fel iti doresc!

      Delete
  6. Stii Elly? bucuria ta pt Craciunul in sine, e mult mai mare si mai frumoasa decat a doamnelor ce anul asta primesc obiecte, scumpe dar goale de semnificatie! bucuria ta nu se poate cuantifica! ai sufletul altfel...constient de viata si de rostul tau in viata! un om bun si omenos are deja atatea! l-a daruit Dumnezeu cu tot ce poate fi mai frumos! asa ca deja Moshul a venit la tine! ti-a pastrat inima buna, in ciuda tuturor suferintelor trecute!
    Sarbatori fericite si cu bucurii la tot pasul!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ce vorbe frumoase, Mona! M-ai coplesit. :)
      Multumesc din tot sufletul.
      La fel iti doresc sa ai!

      Delete
    2. Muaaah! Sarbatori fericite in continuare! :)

      Delete
  7. Mos Craciun vine!
    fericire, sanatate si numai bucurii! La multi ani!

    ReplyDelete
  8. Sãrbãtori linistite si ímbrãtisãri de departe.:))

    ReplyDelete
  9. Au fost inlocuite sentimentele cu valori materiale...:(

    Crăciun fericit, Eli!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Scurt si cuprinzator! Da :(
      Multumesc. Idem iti doresc!

      Delete
  10. Parca de mosi ai tu nevoie! lasa sa vina unul mai tinerel si fara barba si imbracat mai modern, nu in rosu ca manelistii si cu borseta sau diplomat, nu cu sac..Si cu un trandafir albastru in dinti!:)Si in nici un caz orb!!
    Craciun fericit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) Aia pe care mi-i trimite Mosu' (el cred, ca n-ar avea cine altcineva!) nu-s pe gustul meu.
      Desi se imbraca si modern, nu sunt manelisti, sunt si mult mai tinerei... N-are insa niciunul trandafirul albastru in dinti. Cred ca aici greseste Mosu' ;)
      Multumesc, Adelina. Sa ai la fel!

      Delete
  11. nostalgia.....am devenit prea superficiali..sarbatori fericite si pline de bucurii din inima

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unii dintre noi mult prea...asa este. Multumesc!

      Delete
  12. In murmurul tainic al colindelor de Craciun sarbatorile de iarna sa va aduca lumina in ganduri, caldura in suflet, sanatate si fericire. La Multi Ani!

    ReplyDelete
  13. Craciun fericit, mult noroc mai departe si un an mai bun, mai bogat si mai frumos decât toti care au fost pâna acum. Sarbatori Fericite! La Multi Ani

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc foarte mult! La fel iti doresc! :)

      Delete
  14. Frumoasa povestea mamei tale prin simplitatea ei. Oameni se bucurau de lucruri marunte, care de multe ori aduc mult mai multa fericire sufleteasca decat lucrurile mari si scumpe. Erau alte vremuri, dar timpurile se schimba si noi oamenii oadata cu ele.
    Craciun fericit draga Elly, pana la urma "Mos Craciun" poate veni in orice alta zi, sub alta forma, nu neaparat in seara asta! Iti doresc multe bucurii, sanatate, impliniri si un An Nou excelent! Te pup!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma bucur ca ti-a placut, Larisa draga!
      Asteptarile mari genereaza dezamagiri la fel de mari... Ne-am schimbat, ne-au schimbat vremurile... Din pacate, nu in bine neaparat.
      Pai il astept sa vina, asa, in general. ;)
      Multumesc pentru urari!

      Delete
  15. Categoric, în trecut, mai ales la sat, sărbătorile de Crăciun aveau un farmec aparte, acum pierdut. Gândeşte-te că acum există oameni care nici nu-l aşteaptă pe Moş! Dar, vorba Larisei, la aceşti oameni Moşul poate veni oricând.
    Sărbători fericite şi la mulţi ani!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Viata era mai simpla...asteptarile mai mici. Oamenii stiau sa se bucure sincer de lucrurile la fel de simple.
      Multumesc pentru urare! :)

      Delete
  16. Exact asa era Craciunul in acele vremuri! stiu si eu din povestile parintilor! povestile bunicilor insa sunt si mai savuroase...:P
    am prins chiar si eu, micuta fiind ceva din craciunul anilor trecuti. s-a intamplat sa petrec un craciun, doua pe la bunici...imi aduc aminte ca mergeam la colindat si ma intorceam acasa cu o traistutza plina de nuci, mere si colaci. nu se dadeau bani! dar pentru mine experienta a fost distractiva. acasa ma asteptau cadouri iar bunicii si parintii dupa ce ii colindam imi dadeau evident bani! iar nametii erau cat casa si un frig de trosneau pietrele.
    stii Elly, in povesti imi place atmosfera aceea si o savurez de cate ori am ocazia insa azi nu cred ca-mi doresc sa fie cum era odata. copii de atunci nu visau ca nu aveau la ce visa, nu isi inchipuiau ei toata tehnologizarea de azi, nu stiau de ea. nimeni nu stia. daca s-ar fi stiut, ar fi visat. daca te uiti pe la tv, azi copii de la sate tot tehnologie isi doresc, chiar daca nu o primesc, viseaza pentru ca stiu ca exista ceea ce ei si-ar dori...:). la mine vine mosul! nu are cum sa nu vina. nu ar mai fi Craciun. vine cu orice poate el iar eu ma bucur pentru orice imi daruieste. evident ca cer cam din septembrie asa :))) ce mi-as dori si multumesc lui d-zeu ca mosul inca poate sa-mi indeplineasca vise...
    eu te pupacesc si Merry Christmas! :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Am prins si eu alte vremuri. Cand totul era altfel. Fara media, fara reclame, fara nebunia de azi. La mine colindau doar baietii. Poate daca ar fi fost obiceiul sa colinde si fetele, ma duceam si eu :) Dar stiu ca se dadeau tot bani...mai rar dulciuri simple sau covrigei ori mere. Zapezile copilariei mele tot mai mari erau si nu fiindca eram eu micuta :)) Chiar ningea mai mult. Azi ne plangem de toate desi n-ar prea trebui ;)
      Stii? Si pe atunci, pe vremea parintilor mei, la oras copiii visau totusi jucarii, trenulete si papusi frumoase. Dar nu le primeau decat copiii din familii instarite. :(
      Vezi, de-aia nu vine Mosu' la mine :)) Acum mi-am dat seama. Eu nu cer nimic ;) Chiar nu cer. Cred ca n-am cerut niciodata. Oricum, imi amintesc ca nici in copilarie ceea ce primeam nu se plia decat foarte rar pe placerile mele... nu dorintele, ca n-aveam.
      Multumesc pentru urare, Geanina! Iti doresc la fel!

      Delete
  17. la multi ani si sarbatori fericite

    ReplyDelete
  18. La mulţi ani şi Crăciun fericit, cu sănătate şi numai bucurii, ţie şi celor dragi, dragă Elly! :-)

    ReplyDelete
  19. A venit ;)) Sincer, uneori sunt de parere ca era mai frumos Craciun altadata:-?? dar e frumos si acum ;))
    Craciun Fericit alaturi de cei dragi >:d<:*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma bucur ca a venit :)
      Era...depinde acum de gustul fiecaruia.
      Multumesc pentru urare! Te pup!

      Delete
  20. CRACIUN FERICIT si un AN NOU plin de bucurii, sanatate si vise implinite!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc mult pentru urare! La fel iti urez!

      Delete
  21. Crăciun fericit!
    Noi suntem șase.
    Ai dreptate, oameni de azi nu știu tradițiile de Crăciun, dar sunt la modă cele de Haloween, de exemplu.
    Poate te voi mai vizita, nu sunt chiar sigură, dar sper, totuși!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sunteti sase copii? Foarte frumos, aveti o familie mare, minunata, unde sunt sigura ca exista multa dragoste.
      Luam din vest de toate...in general ceea ce nu ar trebui.
      Daca ai placere, ma poti vizita oricand. Sunt aici :)
      Craciun fericit si tie!

      Delete
    2. Ah, și pe lângă dragoste este foarte multă agitație, multă gălăgie și foarte multe jucării împrăștiate pe jos! Și, cu toate astea, uneori mă plictisesc îngrozitor (nici eu nu știu cum!).
      Îți mulțumesc pentru cadou!

      Delete
  22. Chiar daca nu vine mosul, sa ai parte de zile linistite si de pace-n suflet, celelalte vin de la sine si de multe ori pe nesteptate. Tot binele, Elly ! La Multi Ani !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc, Dani! Asa sper si eu!
      Numai bine si tie!

      Delete
  23. Craciun fericit cu sanatate si bucurii!

    ReplyDelete
  24. Sper că a venit totuși Moșul.... :)
    Vă doresc un Crăciun plin de liniște și pace sufletească!
    Sărbători de poveste, pline de magie!

    ReplyDelete
    Replies
    1. N-a venit...nu-i problema :) L-am trimis la copii ;)
      Multumesc, draga mea! La fel iti doresc!

      Delete
  25. Craciunul are farmecul lui, indiferent de perioada in care e sarbatorit. Si daca Mosul nu mai vine, nu e pentru ca nu suntem cuminti, ci pentru ca am crescut si ne avertizeaza sa lasam prioritate copiilor.
    Sarbatori fericite, pline de bucurie si dragoste! Te pup!

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Si daca Mosul nu mai vine, nu e pentru ca nu suntem cuminti, ci pentru ca am crescut si ne avertizeaza sa lasam prioritate copiilor." Ai spus atat de bine. Asa este...eu de mai multi ani simt ca nu mai e pentru mine asa ceva :)
      De aceea nici nu mai vine. De fapt, ceva asemanator am raspuns undeva, mai sus. :)
      Multumesc frumos pentru urare. La fel si tie iti doresc!

      Delete
  26. Sarbatori fericite, draga Elly!
    Sa ai parte numai de bucurii in aceste ultime zile ale anului!
    Te imbratisez cu drag

    ReplyDelete
  27. Are dreptate Mona, bogăţia ta sufletească este darul tău! :)
    Şi e mai frumos decât orice obiect material!
    Şi mai este şi dragostea celor din jur.. sunt mulţi care te iubesc "virtual" mai mult decât îţi închipui, şi acest semtiment se transmite mai departe de calculator.., nu are graniţe. Sentimentele pe care le trezeşti în oameni, ajung la tine imediat, te vindecă, te înconjoară şi te ridică.
    Eu când îţi spun că te îmbrăţişez, chiar o fac cu tot sufletul şi sunt convinsă că ajunge la tine într-un mod necunoscut de noi... şi-ţi mângăie sufletul.

    Nici la mine nu a mai venit Moşul de ani de zile, iar anul acesta mi-am pus şi mie ceva sub pom să nu se supere soţul meu - că el primeşte atâtea şi eu nimic... dar pe mine mă interesează bucuria altora, a celor cărora le fac eu daruri... Poate-s defectă, poate ar trebui să fiu mai echilibrată din acest punct de vedere şi să-mi "cer şi eu partea mea", dar nu pot deocamdată...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cât despre Crăciunul de altădată... şi eu l-am trăit aşa, cu bucurii simple, cu zâmbetul părinţilor şi al bunicilor, cu mere şi nuci prăjite. Dar era mult mai bogat (sufleteşte) decât văd acum - oameni grăbiţi, cumpărând tot felul de nimicuri în speranţa disperată, de altfel, de a acoperi golul... golul iubirii.
      Mă doare sufletul când văd atâta nevoie de iubire, atâta lipsă de dăruire, atâta neatenţie..!
      Gata, că te întristez, iar Crăciunul este bucurie!
      Te îmbrăţişez cu tot dragul, te ţin aşa cam 5 minute şi-apoi beam o cană de vin fiert cu scorţişoară! Ce zici?

      Delete
  28. Foarte calda insemnarea ta, in ton cu sarbatorile.
    Si... Nu trebuie sa vina Mos Craciun, trebuie doar sa fii in spiritul Craciunului.

    ReplyDelete
  29. Stii Elly, nici la mine n-a venit Mosul, cel putin nu in modul traditional. Dar, desi e o urma de regret acolo in interior, sunt optimist. Stii ce mi-as dori? Sa-mi dea constiinta de copil inapoi. Caci tu si eu si noi toti vedeam Craciunul si toate evenimentele de altadata altfel si pentru ca le priveam cu ochii de copil. Acum, din pacate, am pierdut acea stare de a vedea miraculosul in lucrurile simple care ne inconjoara. Nu ar fi minunat sa o putem recapata inapoi? Ce dar mai minunat am putea primi de la Mosul?
    Exista un citat care mie imi place foarte mult: "Daca nu crezi in lumea fermecata, in viata ta nu se va intampla niciodata nimic extraordinar!"

    ReplyDelete
  30. Frumoasa dezbatere !
    Am postat candva despre colindul in Pomi (SM):http://daurel.wordpress.com/2009/12/24/gazde-mari/

    ReplyDelete
  31. Eu am noroc.. in fiecare an imi petrec Craciunul la bunici, la sat. Acolo inca se mai respecta traditiile, in Ajun vin colindatorii cu Steau si Vicleiul..
    Mancarurile festive tot in ziua de ajun le pregatim..imediat dupa ce s-au terminat colindetii...

    ReplyDelete
  32. Nu m-am gandit niciodata sa imi intreb mama ce a insemnat pentru ea Craciunul in copilarie. Dar o voi face cu prima ocazie. Sunt sigura ca nu astepta prea multe, desi a fost un copil cuminte.
    Am citit inainte de Craciun pe un blog despre doi copilasi cuminti, care nu au cerut mosului decat o papusica si o masinuta, desi parintii lor isi permit mult mai multe. Dar i-au crescut frumos.

    ReplyDelete
  33. Să ai parte de un 2013 ... fără ghinioane!

    ReplyDelete