Friday, December 7, 2012

Mergem la vot sau facem "altceva"?


A trecut Ziua Nationala. A fost frumos, nu-i asa? Eh, in afara de cateva huiduieli. Un amic spune ca ele au fost din cauza ca Ziua Nationala s-a cam amestecat anul acesta cu campania electorala. N-as baga mana in foc. Aceleasi manifestari "am avut placerea" de a le asculta si cu alte ocazii, cand Romania nu se afla in campanie electorala.

Observ in articolele din blogosfera sau in comentariile la articolele publicate de presa online tot felul de pareri despre alegerile din 9 decembrie. Adica peste doua zile. Azi e ultima strigare pentru campania electorala, buna-rea, cum a fost ea. 

Mai mult sau mai putin, cu totii am vazut, auzit ceea ce se discuta in legatura cu aceste alegeri si cu alegerile din Romania in general. Si ceea ce se discuta cel mai asiduu, asa cum incepusem mai sus sa spun, este despre prezenta la vot
Nu despre cuantumul prezentei prezumtive la urne, pe care l-ar da deocamdata doar sondajele ci despre
prezenta noastra la vot. A romanilor.

Ma refer la tot felul de pareri daca noi, ca cetateni, e bine sa ne prezentam la vot sau e mai bine sa facem altceva. Altceva insemnand orice altceva.
Desigur, am citit in online tot felul de opinii si motivatii. O paleta extrem de larga...cu foarte multe nuante. Unele foarte argumentate. Nu pun in discutie deloc daca argumentatiile sunt corecte sau nu.

Eu, una, voi merge la vot, as always. N-as mai fi eu daca as proceda altfel. Acel "altceva" nu ma intereseaza.

Dar poate ca voi aveti argumente pentru acest "altceva"... Chiar asa. Aveti?


 

48 comments:

  1. Dacă cineva crede că oferta politică e nesatisfăcătoare, nu se va prezenta la vot. E un argument foarte bun: lipsa de încredere în candidaţi.
    Asta nu înseamnă că n-o să mă prezint la urne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inseamna ca vom fi prezenti duminica, la urne, cel putin doi ;)
      Eu stiu daca argumentul sugerat de tine sta in picioare?!? Parca n-as pune problema in acest mod. E prea mult si oarecum exagerat. Pentru a castiga increderea noastra candidatii oricarui partid au nevoie de mai mult decat o simpla campanie electorala...

      Delete
  2. Acum am plecat de pe un blog unde ni se recomanda sa mergem la vot, sa scriem numele lui Vlad Tepes pe buletinul de vot si acolo sa stampilam. Ar fi o gluma buna, daca situatia nu ar fi tragica.
    Voi merge la vot, desi nu stiu inca ce voi face acolo, cu cine voi vota.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Frumoasa recomandare! Am mai vazut si eu "recomandari" facute mai in gluma, mai in serios. Nu stiu de ce, cei ce scriu pe un blog, se pare ca nu inteleg ca vorbele lor, chiar de sunt doar in spatiul virtual si pe un blog cu aparent foarte putin impact si influenta, pot totusi da idei unor persoane nehotarate. Cum spui, nu-i momentul sa facem glume.
      Daca te duci, vei vota cu cineva :)

      Delete
  3. Nu am. Mi se pare corect si normal sa mergi la vot si sa alegi pe cine doresti, in functie de preferinte. Cum ai spus si tu, argumentele chiar nu-si au rostul cateodata
    daca tu esti catolica iar eu ortodoxa, de ce am incerca sa ne convingem una pe alta ca o anumita apartenenta e mai buna?

    Bine ca se incheie campania, poate dau de mai putina virulenta in blogosfera ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu e cazul, desigur...
      A vota nu e doar un drept. Eu consider ca e, in acelasi timp, si o obligatie.
      Am inteles ca nu poti vota acolo, locul unde ar trebui sa mergi e la o distanta apreciabila...cca. 150 km.
      Sa speram ca in cateva zile se mai calmeaza lucrurile.

      Delete
  4. Eu sunt in biroul unei sectii de votare si nu chiar langa casa, asa ca nu voi putea merge sa votez. Nu ni se permite sa votam pe listele suplimentare. Daca va fi o derogare voi afla abia maine dimineata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poate se rezolva si situatia voastra, a celor ce sunteti in aceste comisii. Am inteles ca esti cam departe chiar de oras :)
      Sper ca ne vei povesti cat de cat cum s-a rezolvat.

      Delete
  5. o sa m,a duc chiar daca nu mai cred in cai verzi pe pereti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Foarte bine! Totusi, o farama de speranta ar trebui sa avem. Nu degeaba a ramas ea pe fundul acelei cutii :)

      Delete
  6. O sa ma duc la vot si voi vota cu cineva, cum spui tu. Mi-ar fi placut sa votez cu CINEVA, dar de unde?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exact acesta este singurul argument valabil, Ina. Si, da, ai si tu dreptate. N-am auzit ca Alba-ca-Zapada sa fie pe vreo lista :) Din pacate. Dar ceva trebuie sa alegem. Ceva, orice, pentru fiecare dintre noi trebuie sa existe ceva, cineva.

      Delete
  7. Eu am votat intotdeauna inainte sa plec din tara. Nu prea am avut incredere in candidati vreodata si mereu am avut impresia ca aleg raul cel mai putin rau, ceea ce nu mi-a placut...dar, asta este politica. Aici n-am votat niciodata ca nu am avut sectie in orasul meu si sa merg 250 de km si sa cheltui bani cu drumul pt asta nu mi s-a parut prea rentabil :)). Seara frumoasa Elly!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pe tine te inteleg, Larisa. Aveti sectii de votare doar in localitatile mari. Oricum, nu cred ca pe voi se poate da vine pentru absenteism. Proportional cu totalul populatiei tarii, voi, cei din diaspora, sunteti totusi putini. Si se voteaza destul de putin din diverse motive, cum este chiar cel amintit de tine.
      Dar poti fi cu inima alaturi de noi ;)
      Merci! La fel, draga mea!

      Delete
  8. Nu merg la vot, nu merita nimeni votul meu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bun venit pe-aici!
      Vad ca esti foarte hotarat sa absentezi. Totusi, ai si vreun argument? Ar fi interesant de stiut.

      Delete
  9. Trebuie mers. Prima conditie ca sa votezi bine este în primul rând sa votezi. Cum? Cum crezi TU ca este mai bine, da minciunile la o parte si vezi ce (cine) ramâne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Corect. Exact asta incerc sa spun si eu. Stiu ca sunt multe persoane care nu vor vota. Nu le inteleg. Nu pot sa le inteleg.
      N-am absentat niciodata. Si am incercat sa fac exact ceea ce consideri si tu ca trebuie facut. Ceva trebuie ales.
      Altfel ce pretentii am putea avea?

      Delete
  10. Merg, clar. Nu exista "altceva". Adica pretexte pentru a nu merge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stiu ca tu imi impartasesti opiniile. Atunci "ne intalnim" la vot. :)

      Delete
  11. Votul nu te ajuta cu nimic. Indiferent de alegere nu se schimba nimic. Ramanem in aceeasi situatie dezgustatoare. Sunt de parere ca in momentul de fata nu exista nimeni care sa merite efortul meu. De la a ma deplasa de acasa pana la a introduce votul in urna.
    Mizeria romaneasca este prea mare si noi suntem prea mici sau mai bine zis nepasatori.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pare sa nu. Pe mine ma ajuta pentru ceea ce inseamna autostima.
      Nici nu concep sa gandesc ca nu schimba nimic. Ceva tot schimba. Niste oameni din capul' trebii cu alti oameni tot acolo. Se schimba datele problemei deci din momentul acela e posibila si o schimbare. Cat de mica dar o sa fie. Important e sa mergem.
      Asta e parerea mea si vad ca a majoritatii care comenteaza. Desigur, nu ma astept ca toata lumea sa facem acelasi lucru de aceea ceream si alte pareri. Ma intereseaza motivatiile pentru care cineva alege sa nu mearga la vot. Fac un fel de sondaj personal. :)
      In plus, eu nu sunt nepasatoare :) Deloc!

      Delete
  12. Va trebui să despart comentariul în două bucăţi, pentru că scrisesem prea mult şi nu m-a lăsat să-l postez din prima.

    Nu m-am referit strict la Ziua Naţională, ci la tot ce-a însemnat campania asta electorală. Şi asta pentru că trustul Intact, a marşat pe ideea de "Revoluţionar", folosindu-se de sărbătoarea naţională, asumandu-şi ideile de steag, unire şi altele asemănătoare, demne de a însufleţi electoratul indecis, către urne. Asta m-a dezgustat mai mult decât huiduielile din 1 Decembrie. Cu alea sunt obişnuit din fiecare an. Acum au avut însă tupeul şi nesimţirea să-şi aroge cu de la sine putere, dreptul de a fi stindard al ideii de unire, folosind-o drept mesaj subliminal cu adresa exactă - cei 7.4 milioane votanţi anti-Basescu din vară.

    Da, am un motiv pentru care nu mai votez. Niciodată. Începând de anul ăsta, de când am şi anunţat asta printr-un articol. Nu consider că gestul cetăţenesc, firesc, de bun simţ, normal într-o societate utopic de normală, cum este exercitarea dreptului de vot, mai este în vreun fel emanaţia finală a ceea ce înseamnă democraţie.
    La fel ca şi comunismul (care arăta absolut superb pe hârtie), şi democraţia a început în ultima perioadă (destul de mare deja) să scârţăie rău de tot în practică. Şi asta pentru că (susţin în continuare), suntem aproape 8 miliarde. Romanii, când au inventat ei democraţia, erau locuitorii unei planete cu (probabil) câteva sute de milioane de oameni, pentru ca mai apoi, când a fost iar aplicată, adică în ultimii 150 de ani (more or less), populaţia să ajungă de la 1 miliard, la 8 miliarde.
    Aşadar, ţinând cont strict de matematică, nu cred că democraţia, ca şi orânduire socială, mai poate face faţă nevoilor curente. Una e să "ghidezi" şi să anticipezi, manipulând, comportamentul a X oameni şi alta e să faci acelaşi lucru cu un număr de oameni X deînmulţit cu 10.
    Şi cum asta se întâmplă constant în ultimii ...mulţi ani, fiind vorba de state ai căror cetăţeni vor să fie conduşi de către clasa politică pe care o votează, într-o direcţie sau alta, dar care se lovesc de interesul suprem al celor care conduc la nivel mondial. Pentru că Americanii şi alte state puternice, care decid soarta din punct de vedere macro, nu-şi permit experimentul de a lăsa pe fiecare să facă ce vrea. Nu există luxul ăsta. Trebuie să ne încadrăm în anumite standarde, altfel nu mai facem parte din "gaşcă".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Un mic exemplu în sensul ăsta: Pe vremea războiului din Irak, cel în legătură cu Saddam Hussein, ONU a impus embargo Irakului. Asta ce însemna? Că Irakul, conform afirmaţiilor propriilor lideri, "se descurcă singur...nu are nevoie de altcineva pentru a supravieţui". Şi ce s-a întâmplat de fapt? Populaţia a murit efectiv de inaniţie. Pentru că în deşertul ăla nu creştea nimic, export-import-ul a fost oprit în totalitate, iar statul ca şi întreg, a sucombat pur şi simplu. La noi în Constituţie e vorba de primul articol: România este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil. Cu alte cuvinte, noi, dandu-ne mari în acel text, vrem să spunem că ne doare-n paişpe de restul, şi că ne putem descurca singuri, pentru că suntem toate adjectivele alea de le-am zis niţel mai devreme. Aşa a făcut şi Irakul. S-a dat suveran, independent etc...şi a murit de foame, pentru că nefacând parte din tot angrenajul mondial, a fost cam pa-pa...aşa cum ar fi orice stat in aceeaşi situaţie. Aşa că nimeni, nicăieri, nu-şi permite să lase populaţia unei ţări să facă ce vrea. Dacă 7.4 milioane de Români votanţi au vrut să-l demită pe Basescu, însă interesele mondiale au cerut ca acest lucru să nu se întâmple, atunci uite că nu s-a întâmplat. Cu toate că procentul pentru demitere a fost de 90%-10%, cu toate că Basescu a ieşit Preşedinte pentru a 2-a oară cu un număr de 2 ori mai mic decât numărul cetăţenilor care l-au votat demis, cu toate că ...cu toate că... Aşadar, democraţia a făcut pipi pe dreptul meu de vot. Sau, mai delicat spus, ceea ce au dorit 7.4 milioane de Români în vară, nu s-a potrivit cu ce-au vrut occidentalii+Americanii.
      Adică ideea e următoarea...şi de aici provine de fapt greaţa mea profundă. Dacă nu-i interesează, sau dacă se mulează pe interesul lor ceea ce votează cetăţenii, sau ce doresc cetăţenii într-o ţară (oricare ar fi ea), atunci "democraţia învinge"...şi trăim cu iluzia că "Uite dom'le, că am decis noi cine să ne conducă". Însă dacă nu se întâmplă ca planetele să se alinieze conform dorinţelor Zeilor, atunci se găsesc chichiţe Constituţionale, se invocă aberaţii legislative şi se constată că voinţa a 90% din cetăţenii care se prezintă la urne, este egală cu zero în faţa voinţei celor care de fapt decid soarta la nivel global.
      Iar în atare situaţie, eu unul refuz să mai joc jocul ăsta. Atâta tot. Nu am atâta putere încât să merg de bună voie spre propria-mi umilinţă, în acest joc mizer, produsul unei societăţi incapabile să emane un nou sistem de orânduire care să atingă nevoile oamenilor. Oamenii au ajuns de multă vreme să fie doar un procent într-un grafic, nicidecum o piesă într-un puzzle. Şi pentru că eu nu contez, iar părerea mea contează doar dacă vor diriguitorii, atunci eu unul îmi exercit dreptul de veto, împotriva actuale democraţii. Lipsa mea de la vot, pentru tot restul vieţii mele, este votul meu de blam, adus eşecului acestui sistem de orânduire, care mi-a arătat negru pe alb, că eu nu contez decât dacă vor ei. Aş fi preferat să contez doar eu, votul meu şi să ştiu că prin votul meu, decid. Eu şi milioanele de cetăţeni ca mine. Aş fi preferat să nu fie democraţie doar pică bine... Dar dacă toţi suntem egali, însă unii sunt mai egali ca alţii, atunci îmi cer scuze, dar eu mă retrag. Voi vieţui în continuare ca şi până acum, numai că doar voi privi din afară întregul proces pe care eu îl consider a fi doar un circ ieftin, prin care cei care se ocupă cu stăpânirea şi tinerea în frâu a atâtea miliarde de oameni, se chinuie doar să-şi facă propriul joc, în funcţie de propriile interese.

      Delete
    2. Două erori de ortigrafie:
      -"Şi cam*** asta se întâmplă constant în ultimii ...mulţi ani"
      -"Aş fi preferat să nu fie democraţie doar dacă*** pică bine".

      Delete
    3. Ortografie***...Dumnezeule mare!...cum pot să scriu... :(

      Delete
    4. Stiu dar am simplificat eu putin lucrurile, altfel scriam o jumatate de postare doar incercand sa explic. :) Caci nu voiam decat o postare scurta.
      Grecii au fost cu democratia. E un termen grecesc. Nu voi incepe sa aduc alt fel de argumente pentru nimic. Ti-ai argumentat extraordinar pozitia deja, in articolul tau, acela. De aceea, nu stiu daca mai era nevoie sa fie atat de ampla si aici argumentatia. Eu o cunosteam. Problema e ca presupun ca doar eu voi citi acest comentariu-fluviu. In blogosfera lumea e grabita. Nu citeste nici macar comentariul celui de dinaintea lui, ca sa nu se repete cumva.
      Cred ca in privinta argumentului ce tine de cresterea foarte mare, chiar multiplicarea populatiei as zice, s-ar putea comenta ceva. Nu prea cred ca e asa. Ori 5 ori 5000...masele se controleaza prin acelasi mecanism. Principalul e sa cunosti mecanismul. Atat. De cand e lumea, orice putere mare a dictat si va dicta. Nu cred totusi ca in totalitate. Cred ca pot exista si nuante, pot exista unii care stiu sa-si joace bine cartea, sa negocieze favorabil pentru ei. Cred, sper. Poate sunt idealista.

      Delete
    5. Esti prea tanar si prea suparat pe viata...politica :)
      Mi se pare prea trist... Sper din tot sufletul sa se mai schimbe ceva ca sa mai schimbi si tu ceva in gandurile tale cam negre. Nu ca n-ar fi destul de corect ceea ce-ai scris in comentariu... :)

      Delete
    6. Cred c-aş fi vrut să mai zic ceva despre politică, dar...dă-o naibii...m-ai pierdut pe drum, la acel "eşti prea tânăr". Nu-s vanitos, dar trebuie să recunosc faptul că m-am încărcat din expresia ta la fel de calic precum un rechin flămând într-un banc de peşti. Mulţumesc...
      În sinea mea sper să ai dreptate, cu toate că eu, în ultimii 2-3 ani, m-am simţit foarte bătrân. Neavand ocazia să te cunosc, pot să compar doar scrisul nostru. Iar dacă fac asta, constat că eşti mult mai tânără decât mine, cu toate că suferinţa ta mă depăşeşte cu mult. Dar chiar şi aşa, nu eşti atât de "neagră" în scris, cum bine ai remarcat felul meu de-a scrie, ceea ce înseamnă că până şi sufletul tău e mai tânăr decât mine... Şi până la urmă, asta-i tot ce contează...tinereţea sufletului...

      Delete
    7. :) Mai bine. Destul genereaza politica la tv o multime de discutii prea pline de pasiune. Ma bucur ca te-ai mai calmat.
      De maine-poimanine incolo ne vom "distra" cu ceea ce se va intampla mai departe. Cu noua configuratie din politica romaneasca. Sper doar sa nu fie mari aberatii. Doar micute ;)
      Multumesc pentru vorbele deosebite. :)

      Delete
  13. a fost campanie electorala?? si eu de ce nu am primit nici un pachetel!! :))
    in fine...glumesc..
    de data asta nu m-am decis...vedem :P
    pop!

    ReplyDelete
    Replies
    1. A fost, s-a dus :)
      Pai daca nu stai deloc pe-acasa ;) Am vazut ca umbli pe toate coclaurile :)
      Mai ai timp. Noaptea e un sfetnic bun :)

      Delete
  14. Vom merge la vot, toată familia ! :)

    ReplyDelete
  15. "..bucuroşi le-om duce toate/ de e pace, de-i război.."!
    Bună dimineaţa!

    ReplyDelete
  16. cine se duce la vot e sigur ca nu ii e furat vorul. atata. in rest, se duce si pune stampila pe cel care doreste sa fure mai mult.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eu nu gandesc astfel. Vreau sa cred ca lucrurile se vor desfasura firesc in continuare. Punem stampila pe cine alegem sa punem. Ca alegerea e de tipul raul cel mai mic, sau alegerea omului sau e pur politica....un criteriu trebuie sa existe. El nu poate fi in niciun caz unul legat de furt. Inseamna ca am fi masochisti...

      Delete
  17. Replies
    1. "Da", ca in reclama la Western Union? :))
      Ce intelegi prin acest da? Raspunde carei parti din intrebarea mea?

      Delete
  18. Când am votat pentru prima oară în viaţa mea, în 1990, după Revoluţie, era aşa un entuziasm în toţi oamenii! Cu toţi aşteptau ca lucrurile să meargă spre bine şi normalitate. Erau cozi imense la votare.
    După atâţia ani...aceleaşi feţe posomorâte şi dezamăgite ca înainte de '89. Multă descurajare şi lipsă de speranţă şi indiferenţă faţă de aceleaşi veşnice promisiuni electorale, mai mereu neonorate...
    Vom merge la vot, dar oare ce va mai fi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. La primul vot, cel din mai 1990? Asa stiu si eu ca a fost. Ai dreptate.
      Trebuie sa ne obisnuim sa auzim multe promisiuni din cand in cand. Ideea e de a invata sa discernem si sa cernem. Vom invata si asta...stiu sigur. Inca n-avem experienta necesara...
      Deci ne intalnim acolo :) La urne.

      Delete
  19. Voi merge la vot.Pentru senat stiu pe cine sa votez dar pentru camera deputatilor nu merita nici un candidat sa ma reprezinte.Deci ,ori ii votez pe toti, ca doar toti mi-au cerut votul , ori scriu vreo poezie patriotica sau niste urari de bine.:)A nu vota mi se pare ca e ca si cum cineva te-ar intreba ceva si tu n-ai raspunde nimic, desi ai putea spune "nu vreau" sau "nu stiu sa raspund".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cred ca pana la urma vei vota politic. Asa presimt. Ceva trebuie sa votezi. Pe cineva...
      Ai perfecta dreptate. Asa ar parea...

      Delete
  20. Eu am sa ma duc la vot. Din 1990 incoace nu am lipsit decât o singura data. In 2004, la aegerile locale. Tocmai ma mutasem, nu-mi adusesem inca actele la zi si mi-a fost lene sa ma deplasez pâna la fosta circumscriptie.

    Din nefericire locuiesc intr-o zona saraca, ne-tentanta, ca nu prea e nimic de furat. Asa ca alianta pe care o voi vota a gasit de cuviinta sa puna in colegiul nostru un cântaret de muzica populara. Care n-a avut nici macar bunul-simt sa vina sa ne traga o cântare. N-am insa incotro, e obligatoriu sa votez, pentru ca varianta ailalta e pur si simplu insuportabila.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dragos, e perfect daca vei vei merge la vot. Ca oferta nu e chiar ceea ce ti-ai dorit, asta este alta poveste si nu este vina ta.
      Imi place insa ca esti convins ca trebuie sa votezi. Poate candidatul vine sa va cante ceva dupa alegeri ;)

      Delete